Arthur HYMAN** / trc. Atilla ARKAN***

İBN RÜŞD’ÜN AKIL TEORİSİ VE ESKİ ŞARİHLER*

47
sakarya üniversitesi ilahiyat fakültesi dergisi 6 / 2002
islam felsefesi
İBN RÜŞD’ÜN AKIL TEORİSİ VE ESKİ ŞARİHLER*
Arthur HYMAN** / trc. Atilla ARKAN***
1981 yılında yayınlanan “Aristo’nun Akıl teorisinin Şarihi olarak İbn
Rüşd”1 isimli bir makalede, belirli Aristo uzmanlarına karşı, İbn Rüşd’ün akıl
tasvirinin basitçe felsefî ve kelamî fikirlerin bir karışımı olmadığını göstermeye
teşebbüs ettim. Aynı şekilde, İbn Rüşd’ü Aristocu metinleri yorumlayışında,
Aristocu ve Yeni-Eflatuncu fikirleri birleştiren basit bir felsefî seçmeci şeklinde
düşünen felsefe tarihçileriyle de tartıştım. Kısacası, İbn Rüşd’ü felsefî delillerle
desteklenmiş metin analizleri yardımıyla Aristo’yu anlamaya ve yorumlamaya
çalışan gerçek bir şarih olarak sundum.
Aristo’nun akıl teorisini yorumlayışının bir parçası olarak, İbn Rüşd bir
yanda Theophrastus ve Themistius’u diğer bir yanda ise Afrodisiaslı
Aleksander’ı ve takipçisi İbn Bacce’yi eleştirerek değerlendirmektedir. Bu

Devamını oku