Kazan Tatar Türkçesi Deyimlerinde Arap Harflerinin Kullanımı

TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  33
Kazan Tatar Türkçesi Deyimlerinde Arap Harflerinin
Kullanımı
The Use of Arabic Letters in Kazan Tatar Turkic Idioms
Tuğba AKTAŞ
ÖZET
Türkler geçmişten günümüze Köktürk, Uygur, Arap, Kiril, Latin gibi pek çok alfabe kullanmıştır.
Bunlar içinde en uzun sürelisi ve en yaygını tarihî ve bazı çağdaş Türk lehçelerinin
yazımı için kullanılan Arap alfabesidir. Bu alfabeye ait bazı harflerin kalıplaşmış ifadeler olan
deyimlerde kullanıldığı görülmektedir. Söz konusu alfabedeki harfler, Türkiye Türkçesinde
olduğu gibi ( “elifi mertek sanmak”, “lâmı cimi yok”, “mim koymak” vd. ) Kazan Tatar Türk-
çesinin söz varlığında da kullanılmaya devam etmektedir. Bu çalışmada, Arap alfabesinin gü-
nümüz Kazan Tatar Türkçesi deyimlerindeki izlerinden bahsedilecektir.

ANAHTAR KELİMELER
Kazan Tatar Türkçesi, Arap harfleri, deyimler

ABSTRACT
Throughout the history Turks have used various kinds of alphabets such as Runic, Uiguric,
Arabic, Cryrillic, Latin. Among all the alphabets listed above Arabic was the longest and
the most common for writing historical and modern Turkic dialects. Arabic alphabet has been
replaced with Cyrillic in modern Kazan Tatar Turkic. In this study it will be discussed the
presence of Arabic alphabet used in idiomatic (“elifi mertek sanmak”, “lâmı cimi yok”, “mim
koymak”) expressions of modern Kazan Tatar Turkic.

KEY WORDS
Kazan Tatar Turkic, The Arabic letters, idioms.


17-19.05.2013 tarihleri arasında Bosna Hersek’te yapılan Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı
Kongresi’nde sunulmuş bildirinin genişletilmiş ve yeniden gözden geçirilmiş hâlidir.
 Arş. Gör., Selçuk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Elemanı, taktas@selcuk.edu.tr
34  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ

1. Giriş
Alfabeyi oluşturan harfler, dildeki seslerin birer temsilcisidir. Türkler geç-
mişten bugüne dillerini yazıya dökerken başta Köktürk, Uygur, Arap, Kiril,
Latin alfabeleri olmak üzere pek çok alfabe kullanmışlardır. Bunlar arasında en
uzun sürelisi ve en yaygını tarihî ve çağdaş bazı Türk lehçelerinin yazımı için
kullanılan Arap alfabesi olmuştur. Türkler tarafından farklı coğrafyalarda yaklaşık
bin yıl gibi uzun bir süre kullanılan Arap alfabesi, 20. yüzyılın ilk çeyre-
ğinden sonra çoğu Türk devletlerinde yerini Latin ve Kiril alfabesine bırakmış-
tır.
Kazan Tatar Türkleri bugüne kadar Arap, Latin ve Kiril alfabelerini kullanmışlardır.
Arap alfabesinin Kazan Tatar Türkçesiyle buluşması, Bulgar Devletinin
10. yüzyılda İslâm dinini kabul etmesiyle başlamıştır (Toker 2003: 16).
Kazan Tatar Türkleri, Arap yazısına dayalı klasik Çağatay geleneğindeki eski
yazıyı da bir müddet kullandıktan sonra 19. yüzyılın sonlarına doğru bu alfabenin
kendi ağız özelliklerine uydurulması amacıyla birtakım ıslah çalışmaları
yapmışlardır. Harflerin ayrık yazıldığı ve ünlülerin gösterildiği bu gelenek, 20.
yüzyılın birinci çeyreğine kadar sürmüştür (Öner 2007: 684). Türk toplulukları
için Latin esaslı alfabe kararının alındığı 1926 Bakü Türkoloji Kurultayı’ndan
sonra 3 Temmuz 1927 tarihinde Latin alfabesine geçilmiştir (Toker 2003: 16).
Yaklaşık on iki yıl boyunca kullanılan Latin alfabesi, 1939’da bazı politik sebeplerle
ortadan kaldırılmış ve tüm Sovyet topraklarında olduğu gibi Kazan Tatarlarında
da Kiril alfabesi kullanılmaya başlanmıştır (Öner 2007: 684).
Türklerin, Müslüman olmasıyla birlikte kullanmaya başladıkları Arap alfabesi,
sosyo-kültürel çevrenin ve inanç sisteminin etkisiyle dile nüfuz etmiş, söz
varlığına dâhil olmuş, bu doğrultuda da bir dilin temel yapı taşı kabul edilen
deyimlerinde kendine yer bulmuştur. Bu çalışmada, Kazan Tatarlarının Arap
alfabesini kullandığı dönemlerden kalan Arap harfleriyle kurulmuş deyimler
incelenmiştir.
2. Kazan Tatar Türkçesinde Arap Harfleri İle Kurulmuş Deyimler
Tatar Türkçesinin en kapsamlı deyimler sözlüğü olan Nekıy İsenbet’in Tatar
Tĕlĕnĕñ Frazeologik Süzlĕgĕ adlı eserinden tespit ettiğimiz, Arap alfabesine
ait harflerin kullanıldığı on bir deyim vardır. Elif (ا ,(lem [lâm] (ل (ve mim (م (
harfleriyle kurulmuş bu deyimler, Arap alfabesindeki sıralarına göre, anlamlarıyla
birlikte aşağıda verilmiştir.
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  35
2.1. Elif (ا:(
Tatar Türkçesinde, Arap alfabesinin ilk harfi olan elif’le kurulmuş altı deyim
vardır.
 Ayaġınnan alıp sĕlĕkseñ bĕr elif töşmes [Ayağından silksen bir elif
düşmez]
 Botınnan totıp sĕlĕkseñ avızınnan bĕr elif töşmes [Ayağından silksen
ağzından bir elif düşmez]
 Bĕr elif te tanımıy [Bir elif dahi bilmez]
Yukarıda yer alan üç deyim de “çok cahil olmayı” anlatan deyimlerdir. Burada
elif, alfabenin ilk harfi olması sebebiyle bütün harflerin temsilcisi durumundadır.
Tasavvufî anlamlandırmayla, düz bir biçimde ve alfabenin ilk harfi
olmasından ötürü elif, tekliği, birliği (vahdeti), Allah’ı işaret eder. Böyle bir dü-
şünceden yola çıkarak diğer harflerin elifin bükülmesinden oluşmuş birer sureti
olduğu inancı vardır (Karaköse 2013: 200). Buna göre be (ب ,(te (ت ,(se (ث (harfleri,
uçları kıvrılmış birer elif (ا ;(fe (ف ,(kaf (ق ,(vav (و (harfleri ise üst kısmı yuvarlak
bir şekle döndürülmüş birer elif (ا (olarak değerlendirilmektedir (Türkmen
2008: 37).
Türkiye Türkçesine aktarıldığında, ayağından silksen bir elif düşmez, aya-
ğından silksen ağzından bir elif düşmez, bir elif dahi bilmez anlamlarına gelen
deyimlerde, kişinin alfabe dahi bilmeyecek kadar cahil, ilim fukarası biri oldu-
ğu kastedilmiştir.
 Elifnĕ (elĕpnĕ, elĕfnĕ) tayaḳ dip [te] bilmiy [Elifi sopa diye de (şekline
benzediğini dahi) bilmiyor]: Okuma yazması olmayan, çok cahil kişi.
Kişinin cahilliği bu kez elifin şeklinden hareketle dile getirilmiştir. Türkiye
Türkçesindeki varyantı elifi mertek sanmak olan bu deyimin, Kazan Tatar
Türkçesindeki şeklinin anlamca daha kuvvetli olduğu görülmektedir. Çünkü
Türkiye Türkçesinde bir şeye benzetme, Kazan Tatar Türkçesinde ise bir şeye
bile benzetememe anlamı vardır.
 Elif yatuv [Elif gibi yatmak]: Dümdüz bir şekilde yatmak.
Elif gibi yatmak şeklinde ifade edebileceğimiz deyimde yine elifin görü-
nümüyle ilişkili bir kullanım söz konusudur. Kişinin yatış pozisyonunun elifin
şekli gibi dümdüz olduğu ifade edilmektedir.
 Elif (elĕf) yotḳan [Elif yutmuş]: 1. Duruşu, yürüyüşü dimdik olan. 2.
Mürekkep yalamış kişi.
36  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
Elif yutmuş deyimi ilk anlamıyla, elif harfinin şekliyle ilişkilidir. Başta, ortada
veya sonda değişikliğe uğramayan elif, düz ve dik bir çizgi şeklinde yazılır
ve hiçbir kıvrımı yoktur. Kişi, dik duruşu ve yürüyüşünden ötürü elifin şekline
benzetilmiştir. Bu, Türkiye Türkçesindeki baston yutmuş gibi deyiminin bir
varyantı olarak düşünülebilir.
Deyimin ikinci anlamı kültürlü, bilgili kişiyi ifade etmektedir. Burada ise
elif bütün bir alfabeye işaret etmekle birlikte ilmin temsilcisi durumundadır.
2.2. Lem [Lâm] (ل (ve Mim (م:(
Tatar Türkçesi deyimlerinde lâm ve mim harfleri genellikle ikileme şeklinde,
birlikte kullanılmıştır. Yalnızca lâm ile kurulmuş bir deyim vardır.
 Avız açıp lem-mim bĕr süz düşsĕn [Ağız açıp lâm-mim bir söz düş-
sün]: Korkudan, çekinmekten veya rüşvet aldığından dolayı susmak, konuş-
mamak.
 Lem dip avızın açmıy [Lâm deyip ağzını açmaz]: Hiçbir şey söylememek.
 Lem-mim dimesten, lem-mim de deşmiyçe [Lâm-mim demeden]: Hiç
konuşmamak.
 Lem-mim süz eytmiy [Lâm-mim de olsa hiçbir söz söylemez]: Hiçbir
şey söylememek, konuşmamak.
Arap alfabesinin 23. ve 24. harflerini temsil eden lâm ve mim sesleri çıkarı-
lırken dudaklar kapanır (İsenbet 1990: 9). Lâm ve mim harfleri bu özelliğiyle
“az konuşmayı” işaret eder. Aynı dudak hareketiyle çıkarılan ve alfabede art
arda bulunan bu iki harfin kullanıldığı deyimlerde “ağzını açmamak, konuş-
mamak, susmak” anlamları ifade edilmiştir.
 Lem-mim ḳarġası [Lâm-mim kargası]: Beceriksiz kişi.
Efsaneye göre Hz. Nuh Peygamber tufan bittiğinde yeryüzündeki durumu
öğrenip haber getirmesi için kargayı salar; fakat karga boğulmuş insan ve hayvan
cesetlerini yemeye dalar ve Hz. Nuh'u unutur, döndüğünde de söyleyecek
söz bulamaz (İsenbet 1990: 9).
Lâm ve mim harfleriyle, karganın konuşmamasına, susmasına işaret eden
deyim, efsaneden hareketle iki lafı bir araya getiremeyen, iş tamamlayamayan,
beceriksiz kişiler için kullanılmaktadır.
3. Değerlendirme ve Sonuç
İncelediğimiz Kazan Tatar Türkçesi deyimlerinde 28 harfli Arap alfabesinden
İslamiyet için sıradan olmayan ve kutsal kabul edilen elif, lâm, mim harfleri
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ  37
kullanılmıştır. Bu temelden hareketle çalışmadan çıkarılan sonuçlar aşağıda
maddeler hâlinde verilmiştir.
 Kazan Tatar Türkçesinde elif harfiyle kurulmuş altı, lâm-mim harfleriyle
kurulmuş dört, yalnızca lâm harfiyle kurulmuş bir deyim olmak üzere toplamda
on bir deyim tespit edilmiştir. Lâm ve mim harfleri genellikle ikileme
şeklinde, birlikte kullanılmıştır.
 İncelenen deyimlerin konusu eğitim, kişinin fiziksel görüntüsü ve sükunet
üzerinedir. Elif harfiyle kurulmuş deyimlerde eğitimin önemi, cehaletin
kötülüğü veya fiziksel özellikler; lâm-mim harfleriyle kurulmuş deyimlerde
susmak, konuşmamak eylemleri vurgulanmıştır.
 Deyimlerde geçen harf isimleri sadece tek bir yerde yükleme hâliyle
çekimlenmiş (Elifnĕ [elĕpnĕ, elĕfnĕ] tayaḳ dip [te] bilmiy), bunun dışındakiler yalın
hâlde kullanılmıştır.
 Deyimlerden sekizi cümle yapısında kullanılmış (Ayaġınnan alıp sĕlĕkseñ
bĕr elif töşmes; Botınnan totıp sĕlĕkseñ avızınnan bĕr elif töşmes; Bĕr elif te tanımıy;
Elif (elĕf) yotḳan; Elifnĕ (elĕpnĕ, elĕfnĕ) tayaḳ dip [te] bilmiy; Avız açıp lem-mim bĕr
süz düşsĕn; Lem dip avızın açmıy; Lem-mim süz eytmiy), dört deyim ise kelime
grubu oluşturmuştur (Elif yatuv; Lem-mim dimesten; Lem-mim de deşmiyçe; Lemmim
ḳarġası).
 Cümle yapısındaki deyimlerde, harf isimlerinden üçünün özne
(Ayaġınnan alıp sĕlĕkseñ bĕr elif töşmes; Botınnan totıp sĕlĕkseñ avızınnan bĕr elif töş-
mes; Avız açıp lem-mim bĕr süz düşsĕn), beşinin nesne (Bĕr elif te tanımıy; Elif (elĕf)
yotḳan; Elifnĕ [elĕpnĕ, elĕfnĕ] tayaḳ dip [te] bilmiy; Lem dip avızın açmıy; Lem-mim süz
eytmiy) durumunda olduğu görülmektedir. Bu harfler, cümle içerisinde temel
öğe konumunda kullanılmış olmaları doğrultusunda vurgulanan unsurlardır.
Kazan Tatarlarının, yaklaşık bin yıl boyunca kullandıkları, seksen altı yıl
önce terk ettikleri Arap alfabesinin izleri, bugün bir milletin yaşam tarzı, inanç-
ları, kültürü, tarihi gibi birçok konuda bilgi veren deyimleri üzerinde görülmektedir.
Ayrıca, benzer deyimlerin Türkiye Türkçesinde ve diğer lehçelerde
de bulunduğu düşünülürse, bu tür çalışmalar, uzun yıllar birlikte yaşamış toplumların
ortak kültür hazinelerinin, öte yandan zaman içinde oluşan farklılıklarının
ortaya çıkarılması açısından da büyük öneme sahiptir. ©
38  TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
KAYNAKLAR
AKSOY, Ömer Asım (1984). Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 2- Deyimler Sözlüğü,
Ankara: TDK Yay.
ÇELEBİOĞLU, Âmil (1998). “Elif Harfiyle İlgili Bazı Edebî Husûsiyetler”, Eski Türk
Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul: MEB Yay., 607-624.
İSENBET Nekıy (1989). Tatar Tĕlĕnĕñ Frazeologik Süzlĕgĕ, Kazan: Tatarstan Kitap
Neşriyatı.
KARAKÖSE, Saadet (2013). “Bir Elif Çekmek: Klasik Edebiyatımızda Elif”, Uluslararası
Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S. 2/1, 199-228.
ÖNER, Mustafa (2007). “Tatar Türkçesi”, Türk Lehçeleri Grameri, Ankara: Akçağ
Yay., 679-748.
ÖNER, Mustafa (2009). Tatarca-Türkçe Sözlük, Ankara: TDK Yay.
TOKER, Mustafa (2003). W. Radloff’un “Opıt Slovarya Tyurkskih Nareçiy” Adlı Eseri ve
Eserde Geçen Tatar Lehcesine Ait Kelimelerin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Konya (Basılmamış Doktora Tezi).
TÜRKMEN, Seyfullah (2008). “Arap Harfli Yazının Türkçenin Söz Varlığında Bıraktığı
İzler”, Dil Araştırmaları Dergisi, S. 3, 35-40.

Konular